Blogs. Je hebt ze vast weleens gelezen. Dagelijks komen ze voorbij op je tijdslijn op Facebook, Linkedin en Instagram. Met de meest pakkende titels en mooiste creatieve foto’s proberen bloggers / bedrijven je te verleiden om hun blog te laten lezen. Als lezer moet je keuzes maken. Helaas kan je niet alle blogs lezen die je op je tijdlijn tegenkomt.

 

Maar waarom bloggen mensen?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen bloggen. Waarom?

  • Het delen van ervaringen
  • Door kennis te delen een expertstatus op te bouwen
  • Traffic naar de website vergroten
  • Het opbouwen van een community
  • Het vergroten van een netwerk
  • Verhogen zichtbaarheid van een persoon of bedrijf
  • Omdat het gewoon leuk is 🙂

 

Waar kan je bloggen?

Er zijn verschillende platforms van waaruit je kan bloggen. Zo kan dat bijvoorbeeld op een je eigen (zakelijke) website, via linkedin en CMS -platformen als bijvoorbeeld wordpress, joomla, blogger of medium. Natuurlijk kan je ook als gastblogger voor een website / bedrijf aan de slag.

 

Een aantal blog tips op een rijtje

Hoe zorg je dat je opvalt, authentiek en boeiend genoeg blijft als blogger?

 

  1. Bepaal je interessegroep

Wie is je lezer, hoe bereik je de lezer en nog belangrijker: hoe kan de lezer jou bereiken. Door je lezer in kaart te brengen weet je wie de lezer is, waar de lezer zich bevindt en op welke wijze je de lezer kan bereiken.

img_2378

  1. Wees zichtbaar

Je kan verschillende social media kanalen inzetten om je blogs zichtbaar te maken voor jouw interessegroep. Hierbij is het belangrijk om te weten waar deze groep zich bevindt. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Snapchat en ga zo maar door. Gebruik alleen social media kanalen waar jouw lezer zich bevindt. Tuurlijk kan je alle kanalen inzetten, maar vergeet niet dat je deze kanalen ook zal moeten onderhouden.

img_2378

  1. Blog op regelmatige basis

Een blog die vaker nieuwe content publiceert zal makkelijker lezers aantrekken en behouden vergeleken met een blog die maar eens per jaar content publiceert. Een contentkalender kan je helpen om onderwerpen vooruit te plannen. De kwaliteit van een blog gaat hierbij boven de kwantiteit.

img_2378

  1. Deel waardevolle content

Zorg ervoor dat er informatie in de blog staat waar de lezer wat mee kan. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat de lezer niet meer terugkomt om je blogs lezen. Een call 2 action zie je ook vaak terug in een blog. In en zakelijke blog kan dit bijvoorbeeld het maken van een afspraak zijn of het downloaden van een e-book. Maar natuurlijk kan je een lezer ook stof meegeven om over na te denken.

img_2378

  1. Verleid je lezer om je blog te lezen door een aantrekkelijke titel

De titel is het eerste wat je lezer ziet en bepaald of hij /zij de blog zal lezen. Natuurlijk moet de titel wel wat vertellen over de blog, anders is je lezer zo weer weg. De lezer ziet op zijn tijdlijn veel verschillende content langskomen. Het is aan jou om de lezer te verleiden om op jouw blog of website terecht te komen.

img_2378

  1. Maak er geen reclamepraatje van

Lezers prikken snel door commerciële blogs heen. Dit kan ervoor zorgen dat een lezer niet meer terugkomt op je blog. Door juist je kennis en expertise te delen in een (zakelijke) blog zal een lezer graag je blogs lezen en blijven terugkomen.

img_2378

  1. Baken de inhoud af

Kies een focus en schrijf daar over. Bloglezers zijn vaak op zoek naar een specifiek onderwerp. Bijkomend voordeel is dat als je veel over een onderwerp blogt, en dus kennis opdoet, je een expertstatus kan opbouwen over dat specifieke onderwerp.

img_2378

  1. Wees authentiek

Blog over onderwerpen waar je je ervaringen of kennis over wilt delen, geen onderwerpen waarvan je denkt dat de lezer dat wilt weten. Denk vooraf goed na of een onderwerp aansluit bij jouw blog en jouw profiel / personal brand.

img_2378

  1. Je eigen tone-of voice

Bepaal je eigen tone-of-voice (de manier hoe je je lezer aanspreekt) en zorg ervoor dat je deze tone-of-voice overal aanhoudt. Spreek je de lezer informeel of formeel aan? Ben je serieus of gebruik je juist humor. Is je communicatiestijl gereserveerd of juist warm?

img_2378

  1. Wees geduldig

Het schrijven van blogs kost energie en tijd. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je af zal gaan. Dit is een onderdeel van het leerproces. Vergeet vooral geen plezier te hebben in het delen van je kennis en ervaring!

 


Vind je het lastig om een blog te starten of ben je nog op zoek naar een passende blogstrategie? Schrijf je dan in voor de Workshop Strategisch Bloggen. Wil je liever 1-op1 een passende blogstrategie bepalen?  Neem dan contact op met Madhu Mathoera via info@beeconsultancy of bel 06-57 20 49 00 voor een vrijblijvend gesprek.

 

Blog ze!

 

Groet,


Madhu Mathoera
Owner & Klantstrateeg BE(E) Consultancy
Blogger mommyinthecity.nl

 

Madhu Mathoera-BE(E) Consultancy

Please follow and like us:
10 blogtips om je online zichtbaar te vergroten
Getagd op:    

Eén gedachte over “10 blogtips om je online zichtbaar te vergroten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *