Jij hebt vast een merk of een persoon waar jij ambassadeur voor bent? Het kan ook zijn dat je onbewust een ambassadeur bent. Bijvoorbeeld omdat je tegen iedereen vertelt welke koffie volg jou echt het lekkerst is of die reep chocolade die je niet wilt delen ;).

 

Mijn definitie van een ambassadeur is een klant die fan is van jouw product en / of dienst. Een persoon die anderen overtuigd om voor jouw bedrijf te kiezen.  Dit doet hij omdat hij vertrouwen heeft in het bedrijf of aangeboden product / dienst.

 

Onbewust zijn of worden we ambassadeur. Samen met je ouders heb je die eerste bankrekening geopend bij die ene grote bank en je bent er altijd gebleven omdat het jouw bank is. Of wat dacht je van de tandpasta die je vanaf kleins af aan al gebruikt.

 

Waarom ambassadeurs zo belangrijk zijn

Ambassadeurs worden steeds belangrijker. We vertrouwen merken niet meer op de beloftes die ze maken, maar we gaan liever uit van de ervaringen van vrienden, familie, influencers of internet. In (online) commercials zie je ook steeds vaker dat een gebruiker vertelt hoe goed een product wel niet is. Zoals de tandarts die een merk tandenborstel aanprijst of een bekende influencer die zich verbindt aan een merk.

 

Een ambassadeur promoot jouw merk. Social media gaat hier een steeds grotere rol in spelen. Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen Instagram-account kijk zie ik ook verschillende merken naar boven komen. Sommige merken zelfs meerdere keren. Mijn volgers gaan uit van mijn oordeel, dit kan een (potentiële) klant positief beïnvloeden in het aankoopproces.

 

Is een tevreden klant een ambassadeur?

Een tevreden klant hoeft geen ambassadeur te zijn. Een tevreden klant kan ook een shopper zijn die een product of dienst bij jou heeft afgenomen, maar bij een volgend aankoop op zoek gaat naar een andere partij met een aantrekkelijke prijs. Of iemand die gewoon tevreden is, maar niet actief promoot aan anderen. 

 

Wat is het effect van ambassadeurs?

Ambassadeurs maken reclame voor jouw bedrijf ,product of dienst. Zonder dat je hier zelf wat voor hoeft te doen. Dit kan zijn omdat ze een goede ervaring hebben met een dienst / product, achter de visie van een merk staan of omdat ze de ondernemer kennen. Zo kunnen vrienden en familie ook waardevolle ambassadeurs zijn.  Het kost dus weinig, maar het effect is erg groot. Maar hoe maak ik van die tevreden klant een ambassadeur?

 

Hoe creëer je ambassadeurs?

  • Maak je verwachtingen waar (practice what you preach).
  • Zorg dat de klant centraal staat in jouw strategie. Niet alleen in de missie & visie, maar ook in de doorvertaling van de strategie naar de werkvloer. Alle onderdelen van het bedrijf moeten ingericht zijn om de klant verder te helpen.
  • Verras je klant. Breng de klantreis in kaart en bekijk op welke momenten je branded touchpoints kan aanbrengen. Dit zijn waardevolle contactmomenten waarin je als ondernemer het verschil kan maken.
  • Los het probleem van de klant op. Komt de klant iemand anders tegen met dit probleem, dan weet hij waar hij de klant naar toe moet verwijzen.
  • Neem de klant serieus. Heeft de klant een klacht? Neem dan de tijd om te luisteren. Dit is een gratis feedback om jouw bedrijf vooruit te helpen. Wellicht kan een klacht helpen om het operationele proces te verbeteren of de content op de website nog duidelijker te maken zodat de klant weet waar hij aan toe is.
  • Bedank de klant voor de aankoop of gebruik van een product / dienst. Mede door het internet hebben klanten immens veel keuze en kunnen ze ook prijzen vergelijken. Service is een stuk moeilijker om te vergelijken. Als je de klant goed helpt of verrast dan is de kans dat hij terug zal komen een stuk groter.

 

Hoe zit het eigenlijk met jouw ambassadeurs? Welke rol spelen ze in jouw strategie en op social media? Wil je aan de slag met het creëren van ambassadeurs? Neem dan contact met me op en dan gaan we hier samen mee aan de slag!

 

Madhu Mathoera

Owner & Klantstrateeg BE(E) Consultancy

Please follow and like us:
De kracht van ambassadeurs

Eén gedachte over “De kracht van ambassadeurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *