Een klein maandje geleden ben ik gestart met BE(E) Consultancy. Laatst kreeg ik de vraag: Madhu, hoe ga jij opvallen tussen 1.000.000 ZZP’ers?! Dit is een vraag die leeft bij veel ZZP’ers. Het aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) groeit in een rap tempo.  1 op de 10 werkenden is nu al zzp’er.

 

Er zijn verschillende redenen waarom het aantal ZZP’ers in grote aantallen is toegenomen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Steeds meer mensen jagen in de eerste plaats hun eigen geluk na en redeneren: “Waarom zou ik voor een ander gaan werken als ik ook zelf de winst kan incasseren?” (www.trouw.nl)
  • We willen niet meer gebonden zijn aan een werkgever. Door verschillende projecten en opdrachten kan je meer ervaring en kennis opdoen. .  
  • Grotere behoefte aan flexibiliteit in het werk en de manier hoe je dit indeelt.
  • Bedrijven houden steeds vaker een flexibele schil aan en bieden steeds vaker tijdelijke opdrachten aan.

 

Maar wie is die ZZP’er?

“De groep zzp’ers is zeer divers en ze bevinden zich in allerlei sectoren en leeftijdsgroepen. De meerderheid is tussen de 35 en 55 jaar oud en het zijn voornamelijk mannen, maar de vrouwen zijn bezig met een opmars.” (bron: CBS.nl)

Vrijwel elk beroepkan je als ZZP’ er uitvoeren. Zo zijn er verschillende partijen die de opdrachtgever en de ZZP’er bij elkaar brengt. Denk bijvoorbeeld aan freelance.nl. en peopleassist.nl.

 

Top 3 sectoren met meeste zzp’ers

  1. Specialistische financieel dienstverlening
  2. Bouwnijverheid
  3. Handel

Top 3 waarin ZZP’ers het eerste verdienen

  1. Financieel Dienstverlening
  2. Gezondheidszorg
  3. Specialistische zakelijke dienstverlening

bron: CBS.nl 

Op zoek naar klanten

Zonder klanten heb je geen werk. Maar hoe vind je de klant, of eigenlijk nog belangrijker hoe vindt de klant jou?! Het werven van klanten is essentieel. Dit is iets wat je eigenlijk continue aan het doen bent door te netwerken. Dus ook wanneer je al een (tijdelijke) opdracht hebt. Wanneer een opdracht ten einde is gekomen wil je weer aan de slag bij een nieuwe opdrachtgever. Er zijn verschillende manieren om een netwerk op te bouwen. Het is  belangrijk om je netwerk te blijven onderhouden!

 

op zoek naar de klant

 

“ Offline”  klanten werven

Netwerken, netwerken en nog eens netwerken. Nieuwe mensen leer je kennen op bijvoorbeeld netwerkevents. Er zijn veel netwerkevents waar je naar toe kan zonder lid te hoeven zijn van een netwerkorganisatie.  

Iedereen die je spreekt moet je kort en bondig kunnen vertellen wie je bent en welk probleem jij kan oplossen. Hoe makkelijker je het kan uitleggen, hoe beter de ontvanger dit weer kan uitleggen aan iemand anders. Iedereen (zakelijk, maar ook juist privé) die je spreekt heeft een netwerk. Wanneer hij/zij iemand spreekt die een probleem heeft die jij kan oplossen, dan zullen ze als eerste aan jou denken! Jouw pitch moet dus duidelijk zijn, zodat anderen voor jou kunnen marketen.  Zorg er ook voor dat je altijd genoeg visitekaartjes bij je hebt. Heb je een leuk gesprek gehad? voeg iemand dan ook toe aan je Linked in.

 

“ Online” klanten werven

Sinds de komst van internet is het makkelijker om gevonden te worden. Heb je een website? Dan kan je daar aangeven welke problemen je voor de klant oplost, wie je bent en wellicht welke projecten je succesvol hebt afgerond.

 

Tips voor je website

  • Hoe ga jij de klant helpen? Zorg dat dit duidelijk op de website staat. Zet de klant centraal in je communicatie. De klant heeft een probleem die jij wilt oplossen.
  • Maak het niet te ingewikkeld. Een duidelijke navigatie zorgt dat de klant in zo min mogelijk clicks de informatie heeft die hij zoekt. Kan de bezoeker niet vinden wat hij zoekt, dan is hij ook weer zo weg.
  • Opdrachtgevers willen weten met wie ze zaken doen. Een foto op je website is dus echt een pré!
  • Zorg ervoor dat je geen lappen tekst op je website hebt staan. Mensen lezen niet maar scannen.Wat is de belangrijkste informatie wat ze moeten weten over jou en over de dienstverlening die je aanbiedt.

 

“ Wist je dat bedrijven die bloggen 4x vaker worden gevonden  in Google?”

 

Hoe trek je klanten naar je website?

  • Door het schrijven van blogs over jouw expertise kan je extra traffic trekken naar jouw website. Je blogs kan je delen in de netwerken waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden, denk bijvoorbeeld aan Linkedin, Twitter of Facebook.
  • Heb je weleens gedacht aan de mogelijkheden van adverteren? Zo zijn er verschillende mogelijkheden om te adverteren op Google, Twitter en Facebook.
  • Laat klanten zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Zo blijven ze op de hoogte van jouw expertise.
  • Het is belangrijk dat je jezelf online zichtbaar maakt, ook wel personal branding genoemd. Heb je een volledig en duidelijk profiel op je Linked in en Twitter? Komt de tone of voice overeen in de verschillende netwerken die je gebruikt? Gebruik in je social media kanalen dan ook dezelfde profielfoto zodat het voor anderen herkenbaar is dat jij dit bent.  

 

Met een goede website en een actief netwerk ben je al op de goede weg! Klanten werven doe ik je in de praktijk in een mix van online en offline activiteiten. Doe het vooral op een manier waarbij je je prettig voelt en waar je energie van krijgt. 

 

Ben jij ondernemer en kan je hulp gebruiken bij het vergroten van je online zichtbaarheid? Neem dan vrijblijvend contact op met Madhu Mathoera van BE(E) Consultancy via 06-57 20 49 00 of info@beeconsultancy.nl.

 

Madhu Mathoera-BE(E) Consultancy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Madhu Mathoera
Owner & Klantstrateeg BE(E) Consultancy

Please follow and like us:
Hoe val ik op tussen 1.000.000 ZZP’ers?
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *