Wat een keuze is er tegenwoordig. Haalde ik als klein meisje een ijsje bij de snackbar, dan had ik keuze uit maximaal 10 ijsjes. Als mijn dochter een ijsje gaat halen, heeft ze keuze uit 30 ijsjes plus de vele varianten met softijs die je zelf kan samenstellen. Je krijgt er spontaan keuzestress van ;).

 

Keuzestress

Als ondernemer zijn er zoveel keuzes die je moet maken, maar ook zoveel opties waar je uit kan kiezen. Als startende ondernemer vond ik het best lastig om keuzes te maken. Waarom? Als werknemer werden die keuzes vaak voor mij gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de te behalen doelstellingen of ambities, de werkwijze of de vastgestelde kaders. En dan heb ik het niet alleen over de geschreven regels en richtlijnen, maar ook de ongeschreven regels. Want “zo gaat het nou eenmaal bij ons” of “zo doen we het al jaren”.

Als ondernemer is dat anders en moet je keuzes dan ook echt zelf maken. Het is natuurlijk wel heel fijn om een bepaalde vrijheid te hebben, maar het kan ook beklemmend aanvoelen. Want hoe maak je de juiste keuze? Keuzes passen bij mijn bedrijf, mijn klant en bij mij als persoon….. dit kan best lastig zijn en spannend. Ook voor mij. De grotere beslissingen bespreek ik met mensen om me heen, maar dit kan ook een beslissing zijn waar ik erg over twijfel.

“ Het is natuurlijk wel heel fijn om een bepaalde vrijheid te hebben, maar het kan ook beklemmend aanvoelen.”

Maak die keuze!

Vaak zijn we geneigd om te kijken hoeveel iets kost, in plaats van wat het oplevert. Want tja, je kan 1 euro maar een keer uitgeven. De kosten voelen we natuurlijk direct in ons portemonnee, de opbrengsten komen vaak pas later. De kosten – opbrengen neem ik altijd mee bij het maken van een keuze.

Het is voor mij belangrijk om een goed beeld te krijgen wat een bepaalde keuze oplevert. Een goed voorbeeld hiervan is scholing of coaching. De investering is best groot. Het is niet alleen geld, maar ook veel tijd. Kan je tijdens en na je opleiding of cursus deze kennis direct toepassen, dan levert je dit ook weer veel op. En met opleveren bedoel ik niet alleen geld, maar dit kan op tijd, kennis, nieuwe content, connecties of opdrachten zijn.

Ook vind ik de impact belangrijk. Hoeveel (potentiële) klanten kan ik bereiken met een campagne of hoeveel nieuwe mensen kan ik ontmoeten tijdens een netwerkevent.

Wanneer ik geen keuze kan maken, praat ik graag met andere ondernemers of vrienden uit mijn omgeving. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn van wie ik weet dat ze een soortgelijke keuze hebben gemaakt of objectief met mij mee kunnen denken.

“ Het is dus belangrijk om óók goed in beeld te krijgen wat een bepaalde keuze oplevert”

Bestaat er zoiets als een foute keuze?

Het is altijd makkelijk om achteraf een conclusie te trekken. Wellicht was het toch niet de beste keuze of had je nu met de inzichten die je hebt een andere keuze gemaakt. Netals die ene man (of vrouw) ;), het toetje dat je eigenlijk echt niet meer op kon of die extra paar schoenen die je eigenlijk niet nodig hebt.

En dat is het nou juist. Achteraf is het altijd makkelijker om een keuze te beoordelen. Je hebt dan ook meer kennis of je weet hoe de keuze uit heeft gepakt. De keuze die je maakt, maak je met de kennis, ervaring en inzichten waar je op dat moment over beschikt.

Natuurlijk houdt je ook rekening met de situatie waar je in zit. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je een bepaalde keuze maakt. Ik zie keuzes maken dan niet als goed of fout. Soms maak je een goede keuze, maar pakt het minder uit dan dat je had gedacht. Het belangrijkste is dat je leert van de keuzes die je maakt. En ook dat is voor mij onderdeel van het ondernemerschap!

“De keuze die je maakt, maak je met de kennis, ervaring en inzichten waar je op dat moment over beschikt”

Zichtbaarheid

Ik wil het allemaal. Zichtbaar zijn op social media, blogs schrijven, leuke opdrachten, netwerken en andere ondernemers helpen. Een dag heeft maar 24 uur en ik kan helaas niet op 2 verschillende plekken zijn of alles doen wat ik wil doen. Daar baal ik soms echt van. Herkenbaar?

Ook ik moet keuzes maken. En dat vertel ik ook altijd aan de ondernemers en bedrijven waar ik mee samenwerk voor de branding en de zichtbaarheid. Je kan beter een aantal zaken oppakken en goed doen, dan alles maar een beetje te doen. In mijn enthousiasme gaat er weleens teveel hooi op

Ik kan je niet helpen met het maken van keuzes op het gebied van je partner, je schoenen of dat ene toetje. Dat moet je echt zelf doen. Waar ik je wel mee kan helpen zijn keuzes maken die ervoor zorgen dat je zichtbaarheid een boost krijgt.

Zo kan ik je helpen met het maken van de onderstaande keuzes:

  • Hoe kan ik mijn merk zichtbaar maken?
  • Waar kan ik mijn ideale klant vinden?
  • Welk social media kanaal past bij mijn bedrijf?
  • Welke content kan ik inzetten om mijn zichtbaarheid te vergroten?
  • Welke tools helpen mij om effectief en efficiënt te werken?

Op 23 november geef ik in samenwerking met HCK (Haagse Communicatie Kring) een workshop ‘van Merkwaarden naar Contentcreatie’. Tijdens deze workshop zal ik mijn kennis, ervaring en inzichten delen op het gebied van merkpositionering en zichtbaarheid. Dit gaat jou helpen om bovenstaande vragen te beantwoorden. Benieuwd? of aanmelden? Kijk dan op http://hck.nl/event/workshop-van-merkwaarden-naar-contentcreatie-donderdag-23-november-2017/.

Zie ik je op 23 november?

 

Over Madhu Mathoera, Klantstrateeg BE(E) Consultancy

Vanuit mijn passie om bedrijven, ondernemers en professionals zichtbaar te maken ben ik vorig jaar gestart als ondernemer. Ik help bedrijven, ondernemers en professionals om hun merk te positioneren en meer impact te realiseren door de zichtbaarheid te vergroten. Dit doe ik door 1-op-1 trajecten, coaching, masterclasses en binnenkort ook met een online training.

Please follow and like us:
Maak die keuze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *