De klantbehoefte is aan het veranderen. Alles moet sneller, makkelijker en slimmer. We willen nog steeds koffie, maar wel graag eentje die we zelf qua smaak hebben samengesteld. We willen producten kopen wanneer het ons uitkomt. Nee, niet alleen wanneer de winkel open is.

Door deze veranderende behoefte vindt er ook een verandering plaats in de dienstverlening en de manier waarop bedrijven communiceren met de klant. De communicatie is geen éénrichtings meer, maar een dialoog en soms zelf een 1-op-1 gesprek. Klanten geloven sneller andere mensen dan het bedrijf dat een product of dienst aanbiedt. Influencers, zoals bloggers en vloggers, gaan een steeds grotere rol hierin spelen.

 

Hoe komt de klant bij jou?

Het tijdperk van zenden is al enige tijd voorbij. De dialoog en betrokkenheid van het bedrijf staan voorop. Schreeuwende tv-reclames en Media Billbords zijn nu niet meer de belangrijkste communicatiedragers voor bedrijven. Steeds meer bedrijven zetten nieuwe media in om dicht bij de doelgroep aanwezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, Snapchat en Instagram.

Het merk, ook wel de “brand”, wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Hoe positioneer je jezelf? Ook wel personal branding genoemd. Het is belangrijk om consistent en herkenbaar te zijn als merk. Klopt jouw verhaal met hoe je jezelf profileert in de verschillende communicatiedragers?

De verschillende communicatiedragers komen vaak uit op een website. De website is een ontmoetingsplek voor de uitingen die op de verschillende (nieuwe) media wordt geplaatst. Het is essentieel dat je website het verlengde is van de boodschap die je wilt vertellen en de merkwaarden van jouw bedrijf.

Naast de inzet van Social media en andere communicatiedragers zijn er mogelijkheden om te adverteren en er op deze manier voor zorgen dat er meer traffic naar je website komt. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords, die je helpt met het plaatsen van advertenties op (relevante) sites. Maar ook samenwerkingsvormen en blogs kunnen erg interessant zijn om meer traffic te genereren.

Meer traffic is leuk. Maar nog belangrijker de traffic omzetten naar concrete leads. Zelf werk ik met Google Analytics. De cijfers helpen mij om mijn website te optimaliseren. Wanneer ik bijvoorbeeld zie dat er veel traffic op een bepaalde pagina uitstapt, kan dit zijn omdat de informatie niet aansluit op de behoefte van de klant of dat er geen call 2 action op de website staat. Een call 2 action is een vervolgactie die de klant onderneemt. Dat kan bijvoorbeeld het maken van een afspraak zijn, een whitepaper downloaden of een e-mailadres achterlaten voor een nieuwsbrief.

 

Maar hoe weet ik wat de klant wil?

Er is geen (e-)boek waarin staat wat welke doelgroep interessant is voor jouw branche of niche. De markt is onderhevig aan verschillende trends en ontwikkelingen. En doelgroepen bestaan niet meer. Een hippe smartphone of een nieuwe ipad is niet alleen voor een bepaalde groep. De interesse in dit product zit in verschillende leeftijdcategorien. Het kan wel van belang zijn om de verschillende leeftijdsgroepen op een verschillende manier aan te spreken. Iemand van 65 zal weer andere functionaliteiten gebruiken van een jonge student die het voor zijn opleiding gebruikt.

Een strategie is niet in beton gegoten. Het geeft je richtlijnen. Een focus van wat je wilt bereiken. De invulling gaat in de praktijk vaak op een Agile manier. Waarbij je vooral veel probeert om te bekijken wat wel aanslaat en wat niet. Zo kun je meerdere campagnes naast elkaar laten lopen op verschillende targetgroepen. Campagnes die werken, kun je verder uitbouwen en optimaliseren. Werkt een campagne niet? Probeer dan wat anders. Verlies de markt, de trends en de klant hierbij niet uit het oog. Uiteindelijk gaat het allemaal om de klant en het probleem wat je voor de klant kan oplossen.

 

Een startpunt om te bepalen wat de klant wil:

  • Facts & figures > wat zeggen de cijfers? Bijvoorbeeld van de traffic op je website tot het aantal verkochte producten en/of diensten.
  • Volg de trends in de markt waarin je in opereert
  • Ga ik gesprek met mensen die in dezelfde branche werken
  • Praat met de klant. Dit kan heel eng zijn, maar geloof me het zijn ook maar mensen ;). Dit kunnen 1-op-1 gesprekken zijn, enquêtes of door de inzet van een klantenraad.

 

Heeft deze blog je aan het denken gezet en wil jij ook jouw klant vinden? Neem dan contact op met Madhu Mathoera, Owner en Klantstrateeg BE(E) Consultancy, voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Groet,

Madhu Mathoera
Owner & Klantstrateeg BE(E) Consultancy

 

 

Madhu Mathoera-BE(E) Consultancy

 

 

Please follow and like us:
Op zoek naar mijn klant
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *