Toen ik vorig jaar startte als ondernemer had ik goed voor ogen hoe ik klanten wil aantrekken, welke klantwaarde ik kan creëren en hoe ik mijn dienstverlening vorm wil geven. Het meest spannende vond ik toch wel hoe ik genoeg inkomen zou gaan genereren. In de periode dat ik in loondienst (van 1998-2016) ben geweest, hoefde ik me daar niet druk om te maken. Elke 25e van de maand stond het salaris op mijn rekening.

Steeds vaker kom ik ondernemers tegen die mij vragen mee te denken over hoe ze hun omzet kunnen verhogen. Madhu: “ Ik heb mijn prijs al verhoogd” of “ik geef geen korting meer”.

Ik ben een denker. Soms kan ik zaken ook overdenken. Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik een plan gemaakt. Van A-Z. Alles uitgewerkt. Dit plan was voor mij een startpunt en vooral niet in beton gegoten. Uiteindelijk heeft dit plan ervoor gezorgd dat in de 8 maanden dat ik ondernemer bijna geen moment druk heb hoeven maken over geld. Wanneer ik even twijfel of tegen een dood eind loop, ga ik weer terug nar het begin. Terug naar mijn plan.

Wat is mijn geheim 🔑?

Ik weet niet zozeer of het een geheim is, maar ik werk vanuit waardecreatie. Ik creëer graag waarde voor mijn klanten die het nodig hebben én die er bereid zijn om voor te betalen. Ook zie ik ondernemen als een leerschool. Dit betekent voor mij veel experimenteren en nieuwe dingen uitproberen. Werkt het niet, dan ga ik verder. Werkt het wel, dan bouw ik het concept verder uit.

Tijdens borrels, evenementen en meetups kom ik weleens ondernemers tegen die gelijk over geld beginnen te praten. Hoe kan ik met mijn zichtbaarheid meer geld verdienen? Welk tarief hanteer jij? Onderhandel je of heb je een vaste prijs? Geef jij korting? Ik probeer zo’n gesprek vaak naar de basis terug te gaan. Waarom is het belangrijk wat iemand ander doet? Waarom ligt de focus op geld? Wat zijn jouw doelen?

Wanneer je tegen een dood eind loopt, ga dan terug naar het begin.

In mijn “geld” gesprekken met andere ondernemers komen vaak de volgende onderwerpen naar voren.

  1. Ik werk niet voor het geld, maar vanuit mijn passie
  2. De ondernemer staat centraal
  3. Ondernemend zijn, alles (zelf) willen doen en geen geld uitgeven
  4. Ik heb een hands on mentaliteit
  5. Hoe kan ik (snel) geld verdienen

Ik neem je graag mee in mijn denkwijze als startende ondernemer en klantstrateeg.

 

1. Werken vanuit je passie 💛

Als ondernemer vind ik het mooiste om samen te werken met ondernemers die passie hebben voor hun vak. Die passie zie (en voel) je op de manier waarop mensen praten, met je meedenken en ook aan je denken na het gesprek. Zonder passie wordt ondernemen een grotere uitdaging. Dan kan het een moetje of routine worden.

Passie is belangrijk, maar inkomen ook. Het is belangrijk om voor jezelf helder te hebben hoe je je passie kan omzetten naar een oplossing voor de klant. Klanten zijn uiteindelijk op zoek naar een oplossing voor hun probleem of behoefte . Waneer je een oplossing kan aanbieden die van waarde is voor de klant, dan is klant bereid om hiervoor te betalen.

Een klant is iemand die nog geen beter alternatief heeft gevonden. Zet je passie dus niet alleen in om klanten te werven en te helpen, maar ook om ze te behouden. Uiteindelijk wil je dat je klanten jouw ambassadeurs worden.

Passie en inkomen gaan prima samen. Hoe mooi is het wanneer je door jouw passie en ondernemerschap de lifestyle kan hebben die je wilt?

Een klant is iemand die nog geen beter alternatief heeft gevonden.

2. De ondernemer staat centraal 🙋🏽

De klant heeft tegenwoordig veel keuze. Misschien wel te veel keuze. Wanneer een klant een probleem heeft gaat hij eerst op zoek naar een oplossing, daarna kijkt hij wie het probleem kan oplossen. Alleen wanneer je de klant centraal zet in jouw dienstverlening en processen, kan je optimaal inspelen in de klantreis. Door er op de momenten te zijn wanneer de klant op zoek is naar de oplossing, kan je als ondernemer een klant overtuigen dat jij de juiste oplossing hebt.

Het is goed dat je kan vertellen waar jij goed in bent, maar kan je ook vertellen wat de klant hieraan heeft? Je kan geweldige producten of diensten aanbieden en geweldig goed zijn in wat je doet, uiteindelijk gaat het er om of de klant deze “geweldige” eigenschappen ziet als antwoord op zijn vraag of probleem.

Een onderscheidende waardepropositie zorgt ervoor dat je van waarde bent voor de klant. Wanneer je duidelijk voor ogen hebt welke waarde je creëert, kan je deze waarde omzetten in een prijs die past bij de oplossing die de klant krijgt.

 

3. Ondernemen, alles zelf willen doen en geen geld uitgeven 💰

Wanneer je iets zelf doet in plaats van uitbesteden, dan bespaar je geld. Nou…. dat is niet helemaal waar kan ik je zeggen. Wanneer ik mijn eigen belastingaangifte zou doen weet niet of ik het goed zou doen én het zou me veel energie en tijd kosten. Doordat ik het heb uitbesteed kan ik die tijd gebruiken voor mijn klanten en de dingen doen waar ik wel goed in ben. Door bepaalde activiteiten uit te besteden, kan ik zelf meer ondernemen.

Beste ondernemer wees niet bang om geld uit te geven, maar kijk vooral wat het je oplevert. Blijf in jezelf investeren. Alleen dan kan je groeien. Vergeet niet dat wat je leert, je direct kan toepassen in jouw bedrijf en bij jouw klanten. Investeren in jezelf betekent echt niet alleen een training of cursus volgen. Maar ook artikelen lezen en in gesprek gaan met anderen en ervaring uitwisselen over ondernemen.

 

4. Van visie naar executie 🎬

Alleen een strategie is niet genoeg voor een succesvolle ondernemer. De doorvertaling van de strategie naar een onderscheidende waardepropositie draagt bij aan het succes dat je kan realiseren als ondernemer.

Dit is een van de valkuilen die ik echt vaak hoor. Ondernemers weten waar ze goed ik zijn en gaan ondernemen. We noemen het ook wel een hands-on mentaliteit. Heel goed, maar laten we nog even terug naar de het begin voordat we onze handjes gaan uitsteken.

Tussen de visie en de executie zitten nog een behoorlijk aantal stappen. Hierbij een aantal stappen die je mist wanneer je van idee direct naar de uitvoering gaat:

  • Hoe zet je jouw passie om naar waarde voor de klant?
  • Welke producten & diensten wil ik gaan aanbieden?
  • Welk verdienmodel past hierbij?
  • Welke doelen wil ik behalen?
  • Wie is mijn ideale klant?
  • Hoe kan ik inspelen op de klantreis?
  • Welke verhaal wil ik vertellen?
  • Hoe word ik zichtbaar?
  • Op welke wijze kan ik me continue verbeteren.

 

5. Geld, geld & geld 💰

Hoe wil je jouw ondernemerswaarde terugzien in jouw omzet? Wanneer je denk en werkt vanuit een waardecreatie, kijk je naar de waarde die je kan realiseren voor een klant. Welk probleem je kan oplossen. De klant is bereid hiervoor te betalen. Het levert hem namelijk direct iets op.

Geld wordt vaak gezien als de uitkomst van het ondernemen. Je levert een product of dienst en krijgt hier een vergoeding voor. Vaak wordt er vanuit een traditioneel verdienmodel gewerkt. Een marge op een product / dienst of uurtje factuurtje. Niks mis mee. Alleen haal je als ondernemer dan wel het maximale uit jouw bedrijf?

Er zijn veel verschillende verdienmodellen. Het internet heeft ervoor gezorgd dat er naast de traditionele verdienmodellen, veel nieuwe interessante verdienmodellen bij zijn gekomen.

Hoe zit het met jouw verdienmodel? Past jouw huidige verdienmodel bij jouw visie en dienstverlening? Zorgt jouw verdienmodel dat je de financieel doelstellingen behaald? Wellicht zijn er andere verdienmodellen die beter passen bij jouw visie, doel en dienstverlening? En die ervoor zorgen dat je de financiëlele doelstellingen nog sneller kan behalen?

Als ondernemer zonder personeel kan je je tijd maar 1 keer geven. Wanneer je alleen 1-op-1 trajecten met klanten doorloopt, kan je niet meer trajecten doen dan dat je tijd hebt. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld wel je prijs verhogen. Maar past dat dan wel nog bij de waarde die de klant ervaart? Wellicht zijn er nieuwe modellen die kunnen zorgen voor passief inkomen en goed samengaan naast jouw huidige verdienmodel.

Over ▶️ waardecreatie & verdienmodellen ◀️

Een verdienmodel die bij jouw waardepropositie past kan op verschillende manieren inkomsten genereren voor jou. Denk bijvoorbeeld aan een passief inkomen door het aanbieden van online kennis / producten.

Op 30 juni organiseer ik de Masterclass “Van waardecreatie naar verdienmodel”. Ben jij ondernemer of wil je gaan ondernemen? Wil je aan de slag met jouw waardepropositie en werken aan een succesvol verdienmodel? Dan help je graag verder. Er zijn maximaal 10 plekken beschikbaar, dus wees er snel bij! Reserveer hier jouw plek.

 

Over Madhu Mathoera, Klantstrateeg BE(E) Consultancy

Vanuit mijn passie om bedrijven, ondernemers en professionals zichtbaar te maken ben ik vorig jaar gestart als ondernemer. Ik help bedrijven, ondernemers en professionals om meer impact te realiseren door meer zichtbaarheid. Dit doe ik door 1-op-1 trajecten, coaching, masterclasses en binnenkort ook met een online training.

BE(E) part of the 🐝hive

In de BE(E) community deel ik mijn kennis en ervaring, tips en inspiratie over zichtbaarheid, marketing & communicatie. Wil jij je ook aansluiten in de 🐝community? Klik dan op deze link.

Heb je een brandende vraag of wil je in gesprek over wat ik kan betekenen voor jouw zichtbaarheid? Neem dan gerust contact met me op via 06 57 20 49 00 of info@beeconsultancy.nl

Please follow and like us:
Over ondernemen, klantwaarde & geld
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *