Ben je klaar om op te vallen en de zakelijke doelen te behalen die je voor ogen hebt?
JA? Dan is het tijd om te werken aan jouw zichtbaarheid!

 

Maar…… wat is dat zichtbaarheid?

Van Dale: zicht·baar (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: zichtbaarder, overtreffende trap: zichtbaarst) 1 te zien.

 

Zichtbaarheid gaat dus om gezien worden. En dat is dus net wat ondernemers en bedrijven willen. Alleen als je gezien wordt door jouw potentiële klant, kan je van hem of haar een klant maken. Sinds de opkomst van social media zijn bedrijven, ondernemers en professionals steeds meer bezig met zichtbaarheid. Omdat iedereen gezien wil worden én het steeds makkelijker is om hier tools in te zetten om gezien te worden, is het lastiger om op te vallen bij de potentiële klant of gebruiker. Voorbeelden van tools zijn bijvoorbeeld social media, website, blogs, vlogs en e-mailmarketing.

 

Waarom willen we toch allemaal gezien worden?

Wanneer je de toegevoegde waarde van jouw diensten of producten kan laten zien, wordt dit een optie voor iemand en zal die in overweging nemen om dit wel of niet aan te schaffen.  Doordat mensen weten wie je bent en wat je kan kan je dus nieuwe klanten aantrekken maar ook samenwerkingen. Niet iedereen heeft een winkel in het straatbeeld, wanneer je een winkel online hebt moet je er wel voor zorgen dat mensen weten dat jouw winkel er is. 

 

Hoe maak je jezelf zichtbaar?

  • Bepaal wat je wilt laten zien.
  • Vertel wat je doet, bijvoorbeeld op je website
  • Laat zien wat je doet, bijvoorbeeld op social media
  • Laat anderen ‘ervaren’ wat je doen en wat je kan, bijvoorbeeld het geven van presentaties.

 

Communicatie, vertrouwen en marketing als onderdeel van zichtbaarheid

Er is een duidelijke verschuiving te zien op de manier waarop we communiceren, het klantvertrouwen en de manier waarop er reclame gemaakt wordt.

 

De manier waarop we communiceren

Door de komst van social media communiceren we makkelijker en sneller. We sturen liever een appje, dan dat we bellen. Even snel tussendoor het liefst. Wanneer we een moment moeten wachten of voor onszelf hebben, pakken we ons mobiel erbij. Eten doen we ook “samen”. Nou ja samen, dat iedereen kan zien wat jij gegeten hebt vandaag. Je kan zo een bericht plaatsen op social media of je website. Zo snel dat je een bericht plaats, zo snel kan je het ook verwijderen.

Omdat er zoveel informatie gedeeld kan worden is het belangrijk om op te vallen, alleen dan zal de lezer, bezoeker of de klant de tijd nemen om de informatie tot zich te nemen. Communicatie gaat vrijwel altijd gepaard met een beeld, zoals een foto of plaatje, om zo meer mensen te verleiden om de content te lezen. Op social media speelt content een grote rol. Door de juiste content wordt je zichtbaar voor de groep voor wie je zichtbaar wil zijn en door gevonden wil worden.

 

Klantvertrouwen

We vertrouwen niet meer wat een bedrijf zegt. Nee, de tijd van “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend is voorbij. Het gaat er niet om hoe goed een bedrijf zegt dat hij of zij is, maar hoe goed anderen zeggen dat het bedrijf is. We zijn allemaal influencers geworden. We hechten steeds meer waarde aan reviews en meningen van anderen. Zo lezen we blogs en kijken we naar You Tubers om ons meer richting te geven in de land der merken.

 

Marketing

Busreclame en de Abri’s hebben hun tijd gehad. Naast de verschillende offline manieren om reclame te maken, kan geen enkel bedrijf meer om online reclame heen. Reclame komen we overal tegen. Steeds vaker proberen we het te ontwijken. Denk bijvoorbeeld aan adblocks of aan online tv kijken zonder reclame zoals netflix of videoland.

Het grote voordeel van marketing op social media proberen, kan je makkelijk je klant targetten. Je kan aangeven welk geslacht je wilt bereiken, leeftijd, woonplaats en interesses. Marketing hoeft niet schreeuwerig te zijn, maar focust zich juist op het opbouwen van een vertrouwensband met de (potentiële) klant door de toegevoegde waarde van een product of dienst te benadrukken.

 

Wil jij werken aan jouw zichtbaarheid? Er zijn verschillende tools en handigheden die je in kan zetten hiervoor. Deze 10 tips helpen jou verder.

 

 

Ben jij er klaar voor om jouw zichtbaarheid een BOOST te geven?  Neem dan contact op met Madhu Mathoera via 06 – 57 20 49 00 of info@beeconsultancy.nl.

Please follow and like us:
Over zichtbaarheid
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *