Het is best spannend om te starten als ondernemer. Heb je er lang over moeten nadenken? Of ben je een geboren ondernemer?  In ieder geval heb jij de drive en heb je anderen iets te bieden. Bijvoorbeeld een innoverend product of een dienst.

 

Het starten van een eigen bedrijf wordt steeds populairder. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel KvK) blijkt namelijk dat Nederland eind 2015 bijna 1,8 miljoen ondernemingen telt, ruim 385.000 meer bedrijven dan in dezelfde periode in 2010. Deze groei zit voornamelijk in de groep vrouwelijke- en 65-plus zzp’ers. (bron: starten.nl)

 

Maar hoe zorg jij dat je een goede start maakt als ondernemer?  Welke stappen moet je hiervoor ondernemen? Ik heb een aantal zakelijk op een rijtje gezet, zaken waar je als ondernemer aan kan denken. Laten we bij het begin beginnen.

 

Het start allemaal met een idee

Ok. Dus je gaat voor jezelf starten. Wat is je plan? Een eigen onderneming start met een plan. Waarom wil jij eigenlijk ondernemer worden? Waar wil jij anderen blij mee gaan maken? en op welke wijze wil je dat gaan doen? Biedt je een dienst aan, dan zal jouw ondernemingsplan er anders uitzien dan als je een product aanbiedt. Zo heb je over het algemeen bij een dienst minder investeringen nodig dan wanneer je een product in de markt brengt. Denk bijvoorbeeld aan voorraad of investering machines.

 

Een Businessplan

Je hebt je idee in grote lijnen voor jezelf duidelijk. Om je idee meer vorm te geven is het belangrijk om een Businessplan of Ondernemingsplan op te stellen. Een plan waarin je aangeeft, wat je aan te bieden hebt, een concurrentie onderzoek, markt en trendanalyse, de omschrijving van jouw ideale klant en de klantreis. Ik het plan werk je je grote lijnen uit naar een concreet plan. Een Businessplan of ondernemersplan helpt je om alle losse ideeën en hersenspinsels om te zetten naar een concreet plan. Let wel op! Een Businessplan is niet in beton gegoten. Het geeft je richting om te starten als ondernemer. 

 

Van idee naar onderneming

Als je eruit bent wat je wilt doen en welke naam je bedrijf krijg, dan is het belangrijk om je bedrijf te registreren in de Kamer van Koophandel. Zodra je geregistreerd bent bij de Kamer van Koophandel ben je officieel een ondernemer.

 

Bij de KVK maak je een keuze voor type onderneming. Zo heb je verschillende rechtsvormen als eenmanszaak, VOF, BV en NV. Voor meer informatie over alle rechtsvormen en om te bekijken wat het beste voor jou is kan je een kijkje nemen op www.kamervankoophandel.nlVoor de registratie betaal je eenmalig een vergoeding aan de Kamer van Koophandel. Ook de tarieven zijn online te vinden.

 

Kosten en opbrengsten

In je businessplan heb je uitgewerkt wat de verwachte opbrengsten zullen worden. Wellicht heb je hier ook al gekeken naar kosten van het ondernemer, niet de inkoopkosten of investeringen maar de kosten die je betaald voor het draaiende houden van jouw onderneming. Aan welke kosten moet je onder andere denken? 

 

Een zakelijke rekening

Bij alle banken kan je wel een zakelijke rekening openen. De aangeboden diensten zijn overal wel ongeveer herzelfde. Het grote verschil zit het dan ook in de kosten. Het is goed om voor jezelf te bepalen welke diensten je nodig hebt en waar je dus voor wilt gaan betalen.

 

Website

Je kan er voor kiezen om je website zelf te bouwen. bijvoorbeeld via WordPress of je kan dit uitbesteden. Het bouwen van de website kost tijd en vraagt kennis. Heb je dit niet, dan kan het interessant zijn om dit uit te besteden. Er zijn veel verschillende partijen op de markt die met je mee kunnen denken over het design, de uitstraling en de teksten. 

 

Telefoonabonnement

Je moet bereikbaar zijn voor jouw (potentiële) klanten. Telefoonabonnementen zijn er in verschillende vormen. Kort, lang, met internet of zonder, met toestel of sim only. Bepaal voor jezelf wat je nodig hebt. Heb je meer belminuten of MB’s nodig? dan kan je vaak het abonnement tussentijds aanpassen.  

 

Boekhouder

Je kan je administratie zelf doen of uitbesteden. Beiden hebben voordelen. Ben je geen ster in administratie, besteed het dan uit zodat je zeker weet dat het goed gaat en meer tijd overhoudt voor de dingen die je wel leuk vindt.

 

Verzekeringen

Er zijn verschillende verzekeringen die je af kan sluiten als zelfstandig ondernemer.  De Arbeidsongeschiktheid biedt een inkomen bij ziekte of invaliditeit. Met een Rechtsbijstandsverzekering verzeker je jezelf van bijstand bij juridische conflicten.De Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hangt samen met je bedrijf en een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering met je vak. Een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering verzekert je voor wanneer je per ongeluk schade aanricht bij een opdrachtgever. Denk bijvoorbeeld aan die mooie vaas die je per ongeluk hebt laten vallen. Een inventaris- en goederenverzekering keert uit bij schade en diefstal aan je inventaris. Bijvoorbeeld bij brand.

Wil je geld opzij zetten voor je oude dag? dan kan een Pensioenopbouw je helpen om je doelen te bereiken.

 

Belastingdienst

Als ondernemer draag je ook belasting af. Je brengt als ondernemer omzetbelasting (btw) in rekening bij de klant. De BTW die je in rekening brengt, dien je ook af te dragen aan de belastingdienst. De BTW die je al ondernemer betaald voor spullen voor je bedrijf mag je in mindering brengen op de BTW die je moet afdragen.

 

Zakelijk kosten die je maakt mag je aftrekken van je omzet. Zakelijke kosten zijn bijvoorbeeld de kosten voor het bouwen van een website, marketingactiviteiten, abonnement op een vakblad, etc.. Op de site van de belastingdienst of www.youtube.com/belastingdienst vind je onder andere meer informatie over de kosten die je mag aftrekken.

 

Met wie ga je samenwerken?

Biedt je een dienst aan? Dan is het belangrijjk dat je je netwerk op gaat bouwen en vergroten. Breng je een product op de markt dan is zal je op zoek moeten gaan naar een fabrikant  of distributeur om mee samen te werken.

 

(Online) Marketing

Je weet wat je wilt doen, dit heb je ook al vastgelegd in je plan. Je hebt een naam en je bent ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Nu gaat het ondernemen beginnen! Op zoek naar klanten.  Maar hoe zorg je ervoor dat je klant jouw weten te vinden. Welke boodschap wil je overbrengen en welk medium ga je hiervoor inzetten? In een marketing plan maak je een concrete doorvertaling van wat je wilt gaan doen. De volgende onderwerpen staan er onder andere in een marketingplan:

  • Doel van het marketingplan
  • SWOT-analyse
  • Jouw doelgroep of ideale klant (Persona)
  • Klantreis
  • Marketingdoelstellingen
  • Marketingstrategie (welke mix ga je inzetten?)
  • Marketing buget

 

Nu je weet wie je klant is en hoe je deze het best kan bereiken kan ook jij een vliegende start maken!

BE(E) Consultancy kan ondersteunen in de opstartfase van een onderneming. Wil je weten wat BE(E) Cosultancy voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op via info@beeconsultancy.nl of 06 – 57 20 49 00.

 

Madhu Mathoera-BE(E) Consultancy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Madhu Mathoera
Owner & Klantstrateeg BE(E) Consultancy

Please follow and like us:
Waar moet ik aan denken als startende ondernemer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *